środa, 15 grudnia 2021

Pod Trybunałem

Jest godzina 9:16. Stoję przed Trybunałem Konstytucyjnym, który dzisiaj będzie orzekał, czy ustawa o dostępie do informacji publicznej jest zgodna z konstytucją. Na miejscu, na niecałe dwie godziny przed rozprawą jest już całkiem sporo policji. Część pilnuje budynku, część chowa się po okolicznych ulicach. Będę dzisiaj zdawał relację na żywo. Dostęp do informacji publicznej pomógł nam odkryć wiele afer rządowych, które nie ujrzałyby światła dziennego. Nie dziwi zatem to, że PiS zrobi wszystko, by to ograniczyć.

Edit: 10:15
Oficjalnie rozpoczętego zgromadzenie. Na miejscu są media i zaczynają zbierać się protestujący.
Rozprawa rozpocznie się o jedenastej.
Edit: 10:38
Zakończył się briefing prasowy. Czekamy na rozprawę.
Edit: 10:52
Na briefingu przemawiali ludzie z różnych organizacji społecznych (m.in. z Akcji Demokracji i Watch Dog Polska). Mówili o tym jak bardzo ważny jest dostęp do informacji publicznej. Władza jest dla ludzi, a nie ludzie dla władzy. Cały czas dochodzą protestujący, na miejscu jest kilkadziesiąt osób.
Edit: 11:04
Rozprawa się już zaczęła 
Edit: 11:13
Cały czas jesteśmy na miejscu.
Edit: 11:22
Przedstawiciel Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił uwagę, że w postępowaniu brakuje przedstawiciela sejmu. Rozprawa się skończyła.
Edit: 11:25 
Ludzie z organizacji społecznych są oburzeni brakiem przedstawiciela sejmu podczas rozprawy. Mowa jest o kpinie z ich strony. Zgromadzenia jeszcze nie zamknięto. 
Edit: 12:10
Wciąż czuwamy przed TK.
Uczestnicy zgromadzenia dostali poczęstunek.
Edit: 12:45
Zgromadzenie zamknięto, a ja jestem już w drodze powrotnej do Lublina. Przejechałem wczoraj 200 kilometrów, by móc wam zdać tę relację. Myślałem, że potrwa to dłużej, ale trudno. Dzięki temu, że mnie wsparliście na ko-fi mogłem z wami tutaj być. Dziękuję!

Możesz wesprzeć moją działalność za pomocą Ko-fi. Dzięki!

6 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Dobra panie Cukrzyk, piszę tu bo u Biaukova oczywiście platyna :D
Powiedz mi skąd brać informacje o nadchodzących protestach? W tym kraju jest dość powodów żeby przynajmniej dwa razy w tygodniu zasilić jakąś szlachetną akcję.

Hubert Znajomski pisze...

Powiem szczerze, że dowiedziałem się o tym z wykopu właśnie :)

Wydarzeń można szukać na Facebooku różnych organizacji oraz w lokalnych mediach. Warto śledzić także wydarzenia na bieżąco, bo rożnej maści protesty pojawiają się dni, jak nie godziny po ich nagłośnieniu (np. sprawa Izy z Pszczyny).

Anonimowy pisze...

Chyba za stary dziad jestem na facebooka. Zupełnie nie rozumiem formatu tego medium, w cholerę sponsorowanych rzeczy, grupek o chodzeniu po bułki #pdk a rzeczowe lokalne media (przykładowo katowice24.info na facebooku właśnie) skupiają się... no właśnie na katowickich tematach.

Z drugiej strony, subskrybowanie molochów pokroju onetów i rmfów to zgodna na kowidowy spam i skazywanie się na szukanie perełek informacji w szambie.

Wykop znowu informuje mnie gorącymi po fakcie, jak było w przypadku tego protestu, wbite gorące o 21szej że "o 11 był protest".

Nic, pozostaje chyba jak proponujesz zasubskrybować "różne organizacje" i sobie odsiewać. Woli do obywatelskiej walki jeszcze we mnie trochę jest...

Pozdrawiam!

Hubert Znajomski pisze...

Sam o tym wydarzeniu dowiedziałem się z wykopu. Jak nie na Facebooku, to warto w zakładkach umieścić jakieś strony organizacji obywatelskich, na przykład Watch Dog. Przede wszystkim jednak śledzić informacje na temat kontrowersyjnych posunięć rządu itp. Można też dogadać się z ludźmi, którzy mają doświadczenie w kwestiach dotyczących protestów i tworzyć protesty samemu. Ja tak robiłem między innymi z OSK, czy KOD. Pomagali mi głównie z nagłośnieniem, bo sam jako szary człowieczek tym nie dysponuję. Oczywiście nie muszą to być koniecznie te organizacje co wymieniłem, a sądzę, że sporo takowych się w Katowicach znajdzie. Już w Lublinie mamy tego sporo (chociaż Lublin ma więcej mieszkańców niż Katowice, bez liczenia aglomeracji)

137 pisze...

Fajnie, że relacjonujesz takie sprawy.

Myślę, że może powinienem czasem się wybrać do miasta w imię dobrej sprawy jakiejś. Co prawda mam troche chore nogi, ale z godzinke bym mógł postać gdzieś...

Hubert Znajomski pisze...

To tylko wtedy jak masz na to siłę, czas i chęci ;)