sobota, 13 lipca 2019

Domowy Skarb

Mój tata pokazał mi cenny, historycznie wartościowy atlas. Liczy sobie prawie 100 lat. Wydrukowano go, najprawdopodobniej w Głogowie (jest napisane Glogau, ale niestety to uciąłem) gdy jeszcze ten był w Republice Weimarskiej. Na zdjęciu porównałem go z moim laptopem.
Przy każdym państwie lub regionie przedstawia szczegółowe informacje. Jako, że jest to niemiecki wytwór, państwo to zostało bardziej przejrzyście pokazane. Na zdjęciu powyżej Meklemburgia - Pomorze Przednie oraz Szlezwig - Holsztyn.
Wielka Brytania i Irlandia. Obok Niemcy przed "Wielką Wojną".
Miniaturowa i większa mapa II Rzeczpospolitej. Widać obok niej ziemie odzyskane i miasta obecnie leżące w naszym kraju. Przykładowo Allenstein i Breslau (Olsztyn, Wrocław). Jest także Frankfurt nad Odrą, obecnie podzielony na polskie Słubice (dawny Damvorstadt) i niemiecki, o tej samej nazwie.
Stary podział administracyjny, w którym były miasta takie jak wojewódzkie: Lwów, Stanisławów, Nowogródek czy Wilno, ale także mniejsze miasta, które trafiły później do ZSRR jak Kołomyja. Są także moje okolice z Łęczną na czele. Jest także mój rodzinny Hrubieszów. Miły widok dla oka.
Taki atlas, naprawdę, według mojej opinii jest cennym skarbem, zapewne wartościowym. Zachował się w idealnym stanie. Mam nadzieję, że posłuży jescze długo. W końcu z wiekiem jego wartość będzie rosła.

Brak komentarzy: