niedziela, 6 października 2019

W Jesziwie

Po raz pierwszy znalazłem się w Jesziwas Chachmej Lublin - Lubelskiej Szkole Mędrców. Mieliśmy małe spotkanie z rabinką - Małgorzatą Kordowicz z gminy żydowskiej w Warszawie. Przedstawiała nam trzy główne nurty judaizmu - ortodoksyjny, konserwatywny i reformowany oraz ich podejście do kobiet jako rabinek. Ostatni podszedł do tego najbardziej liberalnie i już podczas drugiej fali feminizmu w latach 60. na to pozwolił. Konserwatywny zaś potrzebował na to nieco więcej czasu, ale ostatecznie dopuścił kobiety do bycia rabinkami w latach 80. Do dzisiaj oficjalnie ortodoksyjny nurt tego nie dopuszcza.
Jesziwas Chachmej Lublin był największą uczelnią talmudyczną na świecie, do której uczęszczali nawet mieszkańcy Stanów Zjednoczonych.
Przyznam się szczerze, że po raz pierwszy w życiu miałem na mojej głowie jarmułkę. Niemniej jednak nie odczuwałem jej obecności.
Zawsze chciałem odwiedzić to miejsce, niemniej jednak nigdy nie miałem okazji, mimo że niejednokrotnie przechodziłem tuż obok. 

Brak komentarzy: